perjantai 27. tammikuuta 2012

Yhteistyössä on voimaa

Hämmentävä määrä erilaisia yhteishankkeita onkin lähiaikona pyörähtänyt taas käyntiin. Omassa koulussa olemme sekä luokanopettajana että uskonnon ja et:n opettajana toimivan mahtavan kollegan kanssa polkaisseet yhteistyön käyntiin kahdella tavalla. Ensinnäkin vaihdamme kokeeksi oppilaita joillakin tunneilla. Minä pääsen opettamaan kutosille kirjoittamista ja lausetajua, Maria puolestaan opettaa yhdelle seiskan ryhmälle ilmaisutaitoa. Se on yksi omista akilleenkantapäistäni ja toisaalta minusta on hauska päästä vierailemaan kutosen tunneille, koska he ovat tulevia oppilaitani.

Toiseksi olemme molemmat OPS:in aihekokonaisuuksien ystäviä. Päätimmekin nyt aloittaa äikkä/uskonto -yhteistyön monikulttuurisuus- ja suvaitsevaisuusteemaan liittyen. Koska meillä on kovin vähän yhteistä aikaa, ja molemmat teemme töitä mielellämme netissä, perustimme yhteissuunnittelun areenaksi Purot-wikin. Sen rakenne nojaa aihekokonaisuuksiin ja nyt olemme kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyysosastolla. Päätimme hyödyntää aikaisemmassa postauksessani mainitsemaa kaunokirjallisuutta. Luokka jaetaan kirjavalintojen perusteella ryhmiksi, ja... mitä sitten seuraa on meillekin vielä hämärän peitossa. Hyödynnämme mahdollisesti aiemmin lukupiiriksi perustettua wikiä. Tai sitten teemme jotain muuta. Nyt alkuvaiheessa käytämme jo olemassaolevaa FB-ryhmää, johon kaikki oppilaat kuuluvat jo valmiiksi.

Hirvittää vähän tunnustaa, että en ole itsekään ehtinyt kaikkia kirjoja vielä lukea, ja ensi viikolla jaan ne kuitenkin oppilaille. En ole silti tippaakaan huolestunut. Kun saa tehdä yhteistyötä vastuuntuntoisen kollegan kanssa, jolla on perustaltaan hyvin samanlainen käsitys siitä, millaista on laadukas oppiminen, voin olla ihan varma, että kyllä kykenemme huolehtimaan siitä, että oppilaat saavat opetussuunnitelman mukaista opetusta, vaikka emme olisi sitä niin hirveän tarkkaan ehtineet etukäteen suunnitellakaan. On nimittäin niin - niin kuin kaikki opettajat tietävät - että jos jää odottelemaan, että joskus olisi jotain joutoaikaa perinpohjaiseen etukäteissuunnitteluun, niin moni hyvä juttu jää tekemättä. Mitään ylimääräistä aikaa ei ole eikä tule. Ja kun on kaveri, on itse asiassa aika hauskaa keksiä seuraava muuvi prosessin tuoksinassa.



Toinenkin wiki-pohjainen yhteisponnistus on juuri polkaistu käyntiin. Se sai sytykkeensä Twitteristä. Kävimme taannoin Twitterissä @riikkavain ja @heidituulian kanssa keskustelua oppimateriaalien jakamisesta. Keskustelu lainehti myös Riikan blogissa. Samassa yhteydessä @heidituulia perusti meille wikin, jonka hän nimesi Jakamisen sietämättömäksi keveydeksi Kirjoitimme sinne kaikki joitakin ideoitamme, mutta sitten homma hyytyi. Nyt wiki on herätetty uudelleen eloon ja jäseniksi ovat kirjautuneet myös @sariauramo, @arongas ja @pauliinamäkelä!

On todella jännittävä nähdä kuinka tällä kertaa käy. Kuten @arongas Twitterissä lohdullisesti totesi, aloituksia tarvitaan usein 2-22 :) Kävi niin tai näin, tämä tarjoaa taas hyvää kokemusta yhteistekemisestä. Meillä ei varmaan ole yhteistä käsitystä monista olennaisista kysymyksistä kuten: Mitä tarkoituksia wikin on tarkoitus palvella? Miten se olisi tarkoituksenmukaista rakentaa? Yksi ajatus on ideoiden jakaminen. Mutta toisaalta, miksi siihen tarvittaisiin erillinen wiki, jakamisen paikkojahan on jo ennestään vaikka millä mitalla? (Vinkkiverkko, LeMill etc.). @heidituulia ja @sariauramo ovat Twitterissä kertoneet pitkään pyöritelleensä ajatusta omasta blogista. Ilmeisesti tämän wikin on tavalla tai toisella tarkoitus vastata myös tähän tarpeeseen. Siksi olemme pohtineet sellaistakin vaihtoehtoa, että wiki rakentuisi tekijöiden mukaan. Itselläni on toistaiseksi tästä koko touhusta hyvin hapuilevia ajatuksia. Tuntuu siltä, että ajatuksissani siintää haave jotenkin "pelkkää jakamista" laveammasta tai syvemmästä yhdessä tekemisestä. Jostain uuden tyyppisestä tekemisestä. Sen takia vastustelin wikin rakennetta (sivukarttaa) pohtiessamme perinteisiä jäsennyksiä vaikkapa oppiaineen tai ikätason mukaan. Mielestäni on nimittäin niin, että sivukartta väistämättä ohjaa toimintaa tiettyyn suuntaan, enkä minä haluaisi siirtää "perinteistä koulua" wikiin, vaan miettiä, mikä olisi sitä yhteistyöhön wikittelevämpää toimintaa.

Kuten sanottu, jännittävää :)

Kuva: http://etc.usf.edu/clipart/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti